Co je to vlastně proměnná? Je to informace uložená v paměti počítače,
se kterou můžeme dále pracovat. Z důvodu rozlišení způsobu práce
s proměnnými existují "datové typy". Zjednodušeně - když budete mít
dvě čísla, a napíšete výraz třeba 1 + 2, tak budete chtít, aby vám
vyšlo 3. Ale když budete mít dva textové řetězce a napíšete výraz '1'
+ '2' tak dostanete "12" a právě také z tohoto důvodu se typy proměnných
rozlišují. Všechna jména, co v Pascalu používáte a která nejsou součástí
překladače, musíte nějak deklarovat. Deklarace proměnných se provádí
příkazem "var jméno:typ". Nejlépe to pochopíte z příkladu:
var text: string;
begin
text := 'Ahoj lidi'; (* přiřazujeme hodnotu *)
write(text);
end.
Zde se nám objevila podivná věc ":=". To slouží k přiřazení hodnoty
do proměnné. Pak se nám tady objevil "string". Je to jeden z datových
typů - textový. Text se vždy uzavírá do apostrofů! Přiřazení hodnoty
znamená, že se obsah proměnné přepíše zadanou hodnotou. Tzn.:
var text: string;
begin
text := 'Ahoj lidi';
text := 'Co děláte?';
write(text);
end.
Vypíše pouze text: Co děláte?
Se všemi proměnnými stejného typu se pracuje stejně. Tzn. že třeba
Integer a Byte (popíšu později) se od sebe liší jen rozsahem (tzn.
i tím, kolik místa zabírají v paměti), ale operace s nimi jsou stejné.
Ale třeba těžko by se vypočítalo toto:
'Ahoj'*3+2*('Lidi'+1)
To je jednoduše řečeno úplná hovadina.
Jen ještě jedna poznámka - pokud chcete číslo zapsat šestnáctkově,
použijete znak dolaru (např. $2BA3).
Kub@z