Zveřejňování informací v e-shopech

HackForum

Zveřejňování informací v e-shopech#
Dobrý den. Zajímalo by mě , jak se zákon dívá na zveřejňování (klíčových) informací o výrobku/službě na internetu (e-shopu). Myslím takové informace, kterou jsou pro potenciálního zákazníka klíčové a mají přímý vliv na to, zda si výrobek koupí nebo ne.

Uvedu příklad:
Budu na e-shopu nabízet jízdní kola. Cena jednoho takového kola bude 330 Kč (vč. DPH). Docela málo, takže si takové kolo asi každý koupí. Ke smůle zákazníka mu však kolo příjde bez řidítek.
Ty si samozřejmě může dokoupit, ale již za cenu
7 000 Kč.
Neetické, nemornální?....možná i podvod. Ale pokud zákazník na e-shopu při výběru kola zakřížkuje podmínky e-shopu (ve kterých bude uvedeno, že cena kola nezahrnuje řidítka), pak má po právní stránce zákazník smůlu.
Mě zajímá, jak se zákon dívá na to, jakým způsobem musí být tyto klíčové informace ("tedy že kolo nemá řidítka") v e-shopu (resp. obchodních podmínkách), uvedeny.

1. Je možné pomocí HTML/CSS tyto klíčové informace upravit tak, aby:

a) na stránce BYLY uvedeny, ale velikost textu /barva textu byla taková, že je nebylo možné přečíst (např. bílé písmo, bílé pozadí apod.).

b) v CSS pomocí z-indexu ujednání překrýt obrázkem /logem apod.

b) na stránce NEBYLY uvedeny, ale byly uvedeny ve zdrojovém kódu stránky
(napadá mě: <iframe src="info.php" style="display:none"> nebo jako komentář kódu, který se nezobrazí.

2. Pomocí JavaScriptu (zobrazí se pouze pokud má uživatel zapnutý JavaScript)

3. Pomocí VBScriptu - ujednání zapsat ve VBScriptu pro který už dneska snad žádný prohlížeč nemá interpret (možná IE).

Na závěr bych chtěl říct, že nehodlám provozovat žádný e-shop natož s takto podvodnými praktikami, ale jsem rejpal a zajímá mě , jak tyto finty fungují.





(odpovědět)
r@mbo | 85.17.20.*11.1.2014 14:03
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
Byla by to blbost, protoze ze zakona maji zakaznici eshopu moznost vraceni zbozi do 14 dnu bez udani duvodu.

Ty ostatni veci by samozrejme bylo mozne udelat, ale pravne by zavazne nebyly => taky blbost.
(odpovědět)
kolemjdouci11.1.2014 19:33
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
A jéje...můj proxy nedal kodovaní....
Tak znovu:
Ano souhlasím, ale v dotazu mi šlo o něcp jiného.
(příklad s kolem/řidítkama nebyl možná ideální)

Jde mi o to, jak se zákon dívá na způsob, kterým jsou na webu/eshopu prezentovány klíčové informace o výrobku/službě. To, že má zákazník 14 dnů na odstoupení od smlouvy je irelevantní.
(dejme tomu, že by "krabici s kolem" otevřel po 14 dnech).

Z pohledu majitele e-shopu je možné se odvolat na to, že informace o výrobku/službě jsou na stránce uvedeny (i když skryty pomocí HTML/CSS/JavaScript)??? ANO/NE?

(nebo jinak: výrobek by byl 3.jakosti (tato informace by byla skryta) a uživatel by si toho všiml až po 3 měsících.)...může se domáhat vrácení pěněz? je možné takové jednání kvalifikovat jako PODVODNÉ JEDNÁNÍ?
(odpovědět)
r@mbo | 46.227.171.*11.1.2014 20:57
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
nevím jak je to podle nového OZ, dřívější právní úprava by se dala popsat následujícím způsobem:

Pokud tyto důležité informace byly úmyslně skryty a dokážou ti to, tak nejen že prohraješ občanskoprávní spor ale hrozí ti též odpovědnost v trestní rovině. Úmysl se v tomto ohledu dokazuje sice těžko, ale pokud třeba napíšeš obchodní podmínky a kapitola o absenci řidítek bude psána neviditelným textem tak ti úmysl dokáží celkem snadno.

Pokud však obchodní podmínky budou mít třeba 8 stánek a tato informace bude uvedena někdy na konci a vše bude psáno stejným a čitelným textem, tak ti podvod dokáží velice těžko.
(odpovědět)
Hnz2 | 85.71.231.*12.1.2014 17:57
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
To Hnz2:

Díky za info. Ještě by mě zajímalo, jak to třeba funguje v případech, kdy se nejedná o registrovanou firmu/společnost/e-shop - tedy subjekt, který by měl IČO/DIČO.

Např. takové prémium SMS (to je to zákeřné číslo 9030....).
Např.:
Přijde mail s tím, že si na nějaké stránce mohu stáhnout písničku. Na stránce je uvedeno, že kód pro stažení přijde uživateli na mobil po odeslání SMS ve tvaru: (např. SONG ) na číslo 9030999. Všeobecně je známo, že poslední dvojčíslí je údaj o ceně SMS (tedy v tomto případě 99 CZK).
Vztahuje se tebou výše uvedené i na tento případ? Nebo je vůbec povinnost v těchto případech uvádět "obchodní podmínky" a uživatele na cenu SMS předem upozornit? (de facto informací o ceně je samotné to číslo :-)


Ještě jednou děkuji.

(odpovědět)
r@mbo | 46.227.171.*12.1.2014 20:17
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
Tak to fakt přesně nevím. Jenom moje dohady...

Pokud bys tam psal, že je to zdarma a dal tam placené číslo tak by to mohl být problém.

VOP bys asi měl uvést. Ale jestli je nějaká povinnost je uvádět nevím. SPíš bych řekl že není. VOP totiž suplují kupní smlouvu mezi obchodníkem a zákazníkem. Pokud je neuvedeš tak by se na to logicky měli vztahovat příslušné paragrafy občanského zákoníku případně obchodního zákoníku.

Jinak na tvůj případ se ještě můžou vztahovat nějaké paragrafy telekomunikačního zákona. Ten ale vůbec neznám, takže neporadím.
(odpovědět)
Hnz2 | 85.71.231.*12.1.2014 20:58
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
Pravděpodobně narážíš na to, že když si někdo objedná např. písničku do mobilu a zaplatí ji pomocí premium SMS, tak to bude jen těžko reklamovat, když bude v podmínkách uvedeno, že mu na mobil nedojde MP3, ale text písně, co se vešel do 1 SMS. V takovém případě tě ale poskytovatl rychle odpojí (měl by), a co se zveřejnování ceny SMS týče, tak ta musí být výslovně uvedena SPOLECNE s telefonním číslem, dokonce musí být uveden i technický kontakt na dodavatele služeb.
(odpovědět)
Emkei | E-mail | Website | PGP13.1.2014 23:21
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
1) vetsina normalnich lidi se diva do kontaktu, pokud nakupuji poprve a pres ARES si IC a DIC overuji. Samozrejme je spousta dementu, kterym staci hezky design :-)

2) ojebat se da vsechno, staci vedet jak na to. Tohle je nejlepsi resit s advokatem, ktery ti muze poradit (sestavit smlouvy, podminky, atd.)

3) cokoliv zakoupim na eshopu, mohu do 14 dni vratit bez udahni jakehokoliv duvodu a pripadny spor neprohraju....

4) dle noveho OZ lze napr. uzavrit smlouvu i po telefonu, takze se muzeme tesit na stovky novych vyjebavek :-)
(odpovědět)
Helden fur D. | 188.175.92.*13.1.2014 2:24
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
To: Emkei:
Jseš si opravdu jist tím, že musí být u dané služby uvedena cena Premium SMS? Já se domnívám, že ne:

Příklad:
Budu mít web a potenciálním zákazníkům budu nabízet možnost přihlášení za účelem čehokoli (stažení písničky, získání informace z databáze na webu, stažení filmu...etc.).

Jsem přesvědčen, že uživatele nemusím upozornit na cenu SMS z těchto důvodů:

1) Asi ten nejdůležitější důvod je, že cenou SMS je samotné telefonní číslo. Cena je dle ISO normy v tomto čísle zahrnuta (v případě 7-místného čísla se jedná o poslední dvě čísla), v případě 8-místného čísla se jedná o poslední 3 čísla).
Tedy uživatel je de facto VŽDY PŘEDEM O CENĚ INFORMOVÁN. Uživatel samozřejmě tyto informace nemusí vědět, ale bohužel neznalost neomlouvá a každý uživatel je zodpovědný za to, co s telefonem dělá a pokud ho nikdo s nožem pod krkem nenutí SMS odeslat, jen těžko by se mohl (právně) bránit.

Samozřejmě podvodné by bylo jednání, na stránkách informovat, že cena SMS je třeba 3 Kč a byla by 99Kč...

2)Je NEmožné dokázat úmysl podvodného jednání:
Mějme příklad: Emkei se rozhodne zavést dobrovolný sponzoring SOOMu a na vrchní banner umístní reklamu s možností finančně podpořit SOOM odesláním SMSky ve tvaru GURU SOOM na 9030903 (cena SMS je tedy 3 KČ). V principu tohle může každý zneužít tak, že bude spamovat důchodce ať odešlou SMSKu ve tvaru GURU SOOM na 9030999 (a tedy je už cena SMS 99 Kč). Peníze by samozřejmě dostal SOOM a ne spamer, ale vtip spočívá v tom, že právě na tohle se každý "zákeřný" podvodník může odvolat - tedy na fakt, že i když peníze inkasuje, není si vědom podvodného jednání, kterého se dopouští třetí strna s cílem poškodit ho :-)

3) Dokonce si myslím, že ani nemusím na webu uvádět obchodní podmínky (pokud nejsem právnický subjekt, nemám IČO, DIČO apod). Nevím jak je to v občanském zákoníku, kdyžtak mě opravte:
Mějme příklad:
Nazpívám písničku (hodně absurdní , vím) a dám ji na svůj web.
Pod tlačítko download umístím info, že pro vstup do databáze je nutné zadat verifikační kód, který uživatel obdrží po zaslání SMS ve tvaru XXX na 9030999. Tak jaké obchodní podmínky?? Vše co uživatel potřebuje vědět je na webu - písnička, číslo, cena za písničku (část čísla)....

4) S kontaktem na dodavatele služeb si nejsem jist, ale i kdyby tam nebyl, opět mě těžko bude někdo stíhat za to, že tam není....Pokud máte firmu a na webu máte na stránkách svoje číslo , taky neuvádíte, že vaším poskytovatelem je O2, Vodafon nebo T-mobil. Každý to pozná z předvolby a podle toho si spočítá kolik ho SMSka vám bude stát. Proč by to v případě předvolby 903 mělo být jinak :-))







(odpovědět)
r@mbo | 46.227.171.*14.1.2014 11:21
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
ano, jsem si jistý. cena tam uvedena musí být, neznalost ZÁKONŮ sice neomlouvá, ale tady nejde o zákon, ale komerční využití. nikdo znát skutečnost, že je cena součástí čísla, nemusí. nikdo ho samozřejmě k odeslání SMS nenutí, ale pokud jde o Premium SMS s vyšší tarifikací, než je běžný uživatelův tarif, musí na to být upozorněn a cena SMS uvedena. však si najdi poskytovatele PremiumSMS a přečti si jeho podmínky, určitě to tam najdeš.

ad 2: soudy nejsou hloupé, navíc opět platí, že tě provozovatel zařízne a ještě ti vydělané peníze zablokuje.

ad 3: obchodní podmínky tam být pokud vím nemusí, ale musí tam být kontakt na provozovatele SMS brány a služby, kam se může případný klient obrátit.

ad 4: musí tam být, stačí si přečíst podmínky užívání nebo se jednoduše podívat na podobné služby, co už existují, všude je výslovně uvdedeno, že službu technicky zajišťuje ten a ten... nikdo tě za nepřítomnost dané informace stíhat nebude, ale poskytovatel tě zablokuje. předvolba čísla nic o operátorovi nevypovídá, když si můžeš přenášet čísla. uživatelé nemají navíc povinnost mít předvolby jednotlivých operátorů nastudované a v neposlední řadě, Premium SMS se řídí jinými pravidly než klasické aktivační SMS dle uživatelova tarifu.

Sám jsem podobné platby zde na SOOMu zaváděl, takže si nevymýšlím. Pokud si chceš daná tvrzení potrvrdit, není nic snazšího než navštívit web kteréhokoliv zprostředkovatele PremiumSMS a seznámit se s jeho podmínkami.
(odpovědět)
Emkei | E-mail | Website | PGP20.1.2014 12:39
re: Zveřejňování informací v e-shopech#
To: Emkei.
OK Díky moc za info.
Ještě bych se pozastavil u bodu č. 2:
Dokonce jsem se na to ptal i poskytovatele SMS Guru, protože mě to zajímá, ale bohužel neodpověděl...

Pokud budu mít oficální web, kde bude vše uvedeno tak, jak má....(cena SMS, poskytovatel..vše v pořádku) a někdo si udělá svůj web, uvede stejné "klíčové slovo" (např GURU HUDBA), které mám já, ale zapře cenu SMS nebo koncového uživatele uvede v omyl (uvede třeba podstatně nižší cenu SMS)...

Může mi poskytovatel v takovém případě zablokovat můj účet a připravit mě o peníze, které tam už jsou?

Jsem přesvědčen, že ne....

Nejsem přeci schopen zabrátni tomu, aby si někdo jiný zřídil podvodný web (s cílem poškodit mě), umístil na něj můj SMS kód pro premium SMS a poté link poslal poskytovateli Premium SMS (např. SMS Guru).
Pokud by mě poskytovatel zablokoval, dopustil by se krádeže. Posyktovatel by mi musel dokázat:

a) že podvodný web je můj (což je v případě zahraničních stránek nereálné)

b) odlišit moje "čisté peníze" od těch "podvodně získaných"...což je opět nereálné.

Navíc musí poskytovatel respektovat presumci neviny.

POKUD SE MÍLÍM, TAK JE TO TEN NEJVĚTŠÍ HACK , CO JSEM KDY VIDĚL. Protože pak není žádný problém vygooglit desítky firem, které využívají služeb Premium SMS, vytvořit stránku na zahraničním freehostingu, odkaz na ni poslat poskytovateli Premium SMS a všeny takto zablokovat......




(odpovědět)
r@mbo | 46.227.171.*20.1.2014 17:28

Zpět
 
 
 

 
BBCode