Březnová vlna krádeží aut možná kompletně změní celé odvětví bezkontaktního zabezpečení aut. Mnoho incidentů, které byly třeba v Kalifornii zaznamenány na bezpečnostní kamery, totiž odhaluje určitý sofistikovaný bezkontaktní paklíč, díky kterému se zlodějům daří auta odemykat v řádu sekund a to bez spuštění alarmu. Zdá se, že je to trošku jiná káva než prosté „zahlcení frekvence“ (
[link]).
Ani policisté netuší, jak fungují tyto zázračné „klíčky“. Potvrzují to např. v této reportáži, kde můžete vidět i několik záznamů z kamer (
[link]). Narozdíl od policistů bezpečnostní experti vědí, že v tom není žádná magie, nýbrž rádiové vlny na frekvenci 315 MHz (USA) či 433.92 MHz (Evropa). Také je však udivuje rychlost, se kterou celá akce probíhá. Z určitých kamerových záznamů také vyplývá, že tento paklíč měl problém s některými vozy značek Ford či Cadillac.
Systém odemykání aut bez použití klíče (Remote Keyless System) je s námi již přes 30 let. První s ním přišel Renault. Z počátku se používalo infračervené záření. Rádiové signály, které „klíč“ k modernímu autu vysílá, nejsou znovupoužitelné. Umí generovat více než trilion unikátních signálů, takže jakýkoliv „odposlech“ této komunikace je beznadějný. Subsystém starající se o zamykání auta je s klíčem synchronizován pomocí pseudonáhodného generátoru, dveře by se měly tedy odemknout pouze tomu klíči, s nímž byly synchronizovány.
Další možností odemykání aut bez použití klíče je tzv. Smart Key. Ten umožní odemknutí/zamknutí i bez stisku nějakého tlačítka na klíčích. Některé verze dokonce znemožňují, abyste si klíčky „zabouchli“ v autě.
Radu na závěr opravdu nečekejte, proti těmto krádežím se lze schovávat pouze v (ne)pravděpodobnosti. Máte nějaké tipy, jak by to mohlo fungovat?