Webdesign s Photoshopem (1) - Textura na pozadí
Zdroj: SOOM.cz [ISSN 1804-7270]
Autor: Tomigun
Datum: 15.1.2005
Hodnocení/Hlasovalo: 3.2/5
V prvním díle se zaměříme na to, jak vytvořit texturu, která by na stránce nepůsobila rušivě, nýbrž by nám ji pěkně doplňovala.
První lekce ze seriálu
Webdesign s Photoshopem, který se pokusí ukázat některé příklady praktického
využití tohoto výkonného grafického nástroje při tvorbě webové grafiky, se bude zabývat výrobou základního
kamene celkového grafického vzezření stránek - pozadím. Nechceme-li se upnout k jedné barvě, je třeba vytvořit
obrázek, čili jakousi "texturu", která se bude na pozadí opakovat. To, že na sebe musí vzájemně navazovat
je snad jasné, je ale třeba také zvolit takovou, která bude mít určitou vnitřní živost a zároveň nebude
působit na stránce rušivě.
Jak známo, modrá je dobrá, zvolil jsem proto jako příklad decentní "námořnickou" texturu, která může
připomínat stylizované mořské vlnobití. Měli bychom tedy dospět k něčemu takovému:

Začneme tím, že vytvoříme nový obrázek velikosti asi 500x400px. Ve výsledku ho samozřejmě ořízneme podle toho,
která část se nám bude hodit. Pozadí vyplníme černou barvou.
Vybereme 2 tmavší odstíny modré a ty aplikujeme v nové vrstvě (Ctrl+Shift+N)
vhodnými nástroji (štětcem, tužkou, čárou ap.). Výsledná "čmáranice", která bude základem pro další úpravy,
může vypadat například jako na obrázku dole - zde záleží na použitých barvách.

Nyní použijeme filtr
Šum>Přidat šum (Add noise) s hodnotami
Míra - asi 17%,
Rozložení -
Gaussovské a zatrhneme políčko
Monochromatický. Výsledek je
zde. Teď přijde na řadu
rozmazání - filtr
Rozmáznout (Motion blur) -
úhel -45°,
vzdálenost kolem 320px.
Pokud jsme předtím kreslili až k okrajům, vidíme, že u nich nejsou čáry dostatečně průhledné a působily by
rušivě. Proto není nic jednoduššího, než vzít nástroj
Oříznutí a vybrat si tu část, která se nejvíc
"povedla". Pro názornost -
náhled.
Pokud nejsou po oříznutí rozměry obrazu sudé, bude lepší je ještě upravit - při
vkládání vrstvy s pruhy (viz dále) to budeme potřebovat, aby nám vzorek navazoval na sebe.
V dalším kroku aplikujeme filtr
Jiné>Posun (Offset). Do polí
Vodorovně a
Svisle zadáme
poloviční hodnoty příslušných rozměrů a zvolíme možnost
Přetočit dokola (Wrap around). Nyní se nám přeskládaly
jednotlivé kvadranty (viz obrázek níže) tak, že vertikální a horizontální okraje na sebe vždy navazují a tím
je zajištěna plynulot přechodů.
Nyní nastává fáze, kdy je potřeba vzít do ruky nástroje
Rozmazání (s ním uděláte tak 95% práce),
Ztmavení/Zesvětlení a podobné, a pečlivě zahlazovat ostré přechody. Pozor je nutno dávat hlavně u
okrajů, které musí zůstat pokud možno beze změn. Pokud budete mít trpělivost, dojdete k podobnému (třeba hezčímu)
výsledku jako je na obrázku nahoře vpravo. Jak možná vidíte, některé části jsem zesvětlil či ztmavil, aby
na výsledné textuře nebyly tolik výrazné a utlumily dojem dlaždicovitosti. Posledním krokem v této vrstvě
bude uprava pomoci dialogu
Křivky nebo
Úrovně v menu Obraz především pro jemné ztmavení obrázku:

Základní textura je tedy hotova, je na čase ji trochu ozvláštnit. Toho docílíme přidáním poloprůhledných
vertikálních pruhů. Vytvoříme nový obrázek (Ctrl+N) o rozměrech
4 x 1px (š x v), barvu pozadí
nastavíme transparentní. Vybereme tmavší odstín modré a tužkou vyplníme v obrázku 1 krajní bod, ostatní
zůstanou průhledné. Příkazem
Úpravy>Definovat vzorek (Define pattern) uložíme vytvořený obrázek do galerie
vzorků.
Nyní se vrátíme k původní textuře. Vytvoříme novou vrstvu (Ctrl+Shift+N) a v menu Úpravy zvolíme příkaz
Vyplnit (Fill) (Shift+F5). Vybereme
Použít: Vzorek a použijeme ten, který jsme si vytvořili.
Nezbytná bude asi ještě úprava krytí jednotlivých vrstev na paletce
Vrstvy, abychom dosáhli požadovaného
výsledku. Nakonec zbyývá už jen sloučit vrstvy a textura na pozadí je hotova, jak ji můžete vidět v úvodu.
Tomigun