C# - 2.díl - První aplikace, vývojové prostředí

Zdroj: SOOM.cz [ISSN 1804-7270]
Autor: sukovanej
Datum: 26.9.2012
Hodnocení/Hlasovalo: 2.55/11

V tomto díle seriálu o programování v jazyce C# si vytvoříme typickou aplikaci Hello world ve stylu okenních aplikací.

Úvod

Vítejte u druhého pokračování seriálu článků o základních principech programování v jazyku C#. V dnešním díle si představíme vývojové prostředí Visual Studio, ve kterém se aplikace v jazyku C# vyvíjí. Dále si ukážeme, jak vytvořit nový program, jaké šablony pro vytvoření projektu nám Visual Studio poskytuje. Uděláme si jednoduchou aplikaci, na které si představíme, co je to objekt Button a představíme si funkci Show třídy MessageBox, díky které vytvoříme dialogové okno, ve kterém bude podle staré známé tradice "Hello, World!" …

Vývojové prostředí

Již v prvním díle tohoto seriálu jsme si řekli, že pro vytváření aplikací budeme potřeboval nástroj Visual C# Express Edition, ve kterém budeme naše aplikace psát. Pokud jste ho ještě nenainstalovali, učiňte tak nyní. Pokud máte nainstalováno a vývojové prostředí otevřete, máme hned několik možností, jak vytvořit nový projekt. Buď klikneme na New Project na hlavní stránce, nebo můžeme kliknout nahoře v menu na File New Project. Pokud máte rádi klávesové zkratky, použijte CTRL + SHIFT + N. Každopádně by se nám mělo otevřít takovéto okno.

Zde máme seznam šablon, které nám může Visual Studio vytvořit, abychom mohli hned začít programovat. Následující seznam popisuje šablony, které by nás mohli zajímat...

  1. Windows Forms Application – Okenní aplikace
  2. WPF Application – Okenní aplikace s širokými grafickými možnostmi.
  3. Console Application – Konzolová aplikací (Aplikace spouštěná v prostředí příkazového řádku)
  4. Empty Project – Prázdný projekt

My použijeme šablonu  Windows Forms Application. Klikněte na ni a do kolonky Name napište například HelloWorldApplcation .

Vývojové prostředí

Po spuštění by mělo prostředí vypadat přibližně jako na obrázku výše. Níže je legenda jednotlivých částí prostředí, které budeme používat.

  1. Tmavě moře – ToolBox – Sada komponent a objektů, které lze libovolně přidávat do formuláře
  2. Zeleně – Hlavní panel – (zrovna teď) Zobrazení formuláře, tzv. Design mode
  3. Červeně – Error List – Pokud je v program nějaká chyba, v tomto seznamu se zobrazí
  4. Žlutě – Solition Exlorer – Seznam souborů, které patří k aplikací, jmenné třídy a properties (vlastnosti)
  5. Bíle – Menu a hlavní nabídka – nástroje pro ukládání, vytváření nebo otevírání projektů, spouštění aplikací atd.…
  6. Světle moře - Properties – Nastavení vybranéné komponenty

Pokud máte ve svém prostředí něco jinak, samozřejmě si vše během práce upravíte tak, jak budete chtít a potřebovat, teď se ovšem raději sjednoťte s rozmístěním panelů jako mám já, abych se na toto umístění mohl později odvolávat. Pokud chcete do prostředí přidat nějaký panel, klikněte na View > (Váš panel) a panel se do prostředí přidá, potom jejich uchopením můžete panely přesouvat tak, jak budete chtít.

Přidáváme tlačítko

Teď jsme zhruba zorientovaní v našem vývojovém prostředí, takže bychom si mohli nějak upravit náš formulář. Nejdříve formuláři změníme velikost. To uděláme tak, že levým tlačtkem myši chytneme formulář za okraj a posuneme ho do cílových rozměrů. Teď je tu problém s názvem, určitě bychom nechtěli, aby se náš program jmenoval Form1. V tomto okamžiku se dostáváme k tzv. vlastnostem. Vlastnosti určitého objektu můžeme jednoduše nastavit právě v panelu Properties(Obrázek vpravo). Nejdříve jednou klikněte na náš formulář, abychom si byli jisti, že máme vybraný právě tento objekt. Nyní si v panelu Properties najdeme vlastnost Text, jejíž hodnotu nastavíme na "Můj první program". Pokud teď kliknete někam jinam, uvidíte, že text v hlavničce formuláře se změnil a změnil se právě na text, který jsme uvedli jako hodnotu jeho vlastnosti Text.

Teď již máme formulář nějak připravený, ale po spuštění by pořád nic nedělal. Proto přidáme do formuláře objekt Button. Naleznete ho v panelu Toolbox (Viz. Obrázek nahoře), v sekci Standard (Pokud nemáte v Toolboxu prvky řazené po kategoriích zřejmě máte zvoleno zobrazování všech prvků v jedné sekci). Tlačítko (Button) můžete na formulář přidat tak, že ho prostě uchopíte myší a přetáhnete ho na formulář. Když ho máme na formuláři, upravíme jeho některé vlastnosti. Vše bude naprosto stejné jako u úpravy celého formuláře. Za okraje tlačítko uchopíme a upravíme tak jeho rozměry, potom na tlačítko jednou klikneme a v panelu Properties nastavíme vlastnosti Text např. na hodnotu "Klikni na mně!". Když klikneme někam do plochy formuláře, nebo stiskneme ENTER, Designér se zaktualizuje a text na tlačtku se změní.

Spouštění aplikace

Ve Visual Studiu máme nástroj pro spuštění programu a jeho následného ladění přímo z našeho vývojového prostředí, tzv. Debugger. Debugging (Proces ladění, tj. spuštění programu a zobrazování výstupu) můžeme provést dvěma způsoby. Buď klikneme na malou zelenou šipečku, kterou bychom měli mít v hlavní nabídce nahoře a nebo stiskneme klávesu F5. Po spuštění vidíme formulář s jedním tlačítkem, na které můžeme klikat až se uklikáme, ale nic to neudělá. To napravíme právě nyní!

Události

Každý objekt má své události (Events). Událostní procedura je procedura(funkce), která se vykoná pokaždé, když nastane určitá událost, např. stisknutí klávesy, zavření okna aplikace, otevření programu, nebo i psaní do nějakého textového pole. S událostmi se často setkáváme třeba u jazyka Javascript, kde je princip podobný.

My budeme chtít, aby po stisknutí na naše tlačítko nastala nějaká událost. Teď si konkrétně necháme vypsat jednu zprávu ve vyskakovacím okně. Nejdříve potřebujeme nějak programově napsat, že to nastane při stisknutí naší klávesy. Eventy (události) daných komponent naleznete v panelu properties po kliknutí na malý oranžový blesk(Obrázek vpravo). Když najdete událost Click, tak do políčka vedle napište např. kliknuti_natlacitko a stiskněte ENTER. Po chvilce vytváření se vám v souboru Form1.cs přidá nová procedura, která se bude jmenoval právě kliknuti_natlacitko. Všechno, co bude dělat tato procedura (tj. vykonání kódu mezi složenými závorkami) se stane, když stiskneme tlačítko Button1.

Zobrazení zprávy

Zprávu můžeme zobrazit s pomocí metody Show z třídy MessageBox. Třídy a metody se používají tak, že napíšeme název třídy, tečku a za ni název metody. Nyní má třída i jedem parametr a ten se zapisuje mezi závorky a jednotlivé argumenty, pokud je jich tam více, se oddělují čárkou.

Ještě nesmíme zapomenout na to, že text musí být mezi uvozovkami (proč si vysvětlíme v dalších dílech).

private void kliknuti_natlacitko(object sender, EventArgs e) 
{ 
 MessageBox.Show("Hello, world!"); 
}

Co jsme tedy tímto kódem udělali? Řekli jsme, že, když klikneme na tlačítko Button1, spustí se událostní procedura kliknuti_natlacitko, která potom pomocí metody Show zobrazí textovou zprávu Hello, world!

Závěr

To je pro tento díl vše. Zkuste si za domácí úkol pohrát s vlastnostmi komponenty Button a změnit text ve vyskakovacm okně. V dalším díle se můžete těšit na program kalkulačka a práci s proměnnými.