Zpět na seznam článků     Zpět na článek

Komentáře ke článku

 
 
 BBCode
sarvasj | 5.102.48.*26.8.2016 21:24
Používám převodníky USB => RS232 a RS232 => TTL. Přenos funguje, ale přijatá data se od vyslaných liší. Je to podobné jako chyba v kódování. Př. Terminál: Délka přijatého řetězce je úměrná tomu vyslanému, ale vypadá nějak takto €῿€... Př. MCU: Spustí se obsluha přerušení, ale při porovnání to taky nesouhlasí s vyslaným řetězcem. K těm převodníkům nemám oficiální ovladače od výrobce. Neměl někdo podobný problém? Nebo nějaký nápad čím by to mohlo být?
Jiri P. | 147.231.28.*15.4.2016 13:32
HNz2: S tim zcela souhlasim, ze pokud je embedded zarizeni urceno jako periferie k PC, nebo ma byt bezne uzivatelem pres USB konfigurovano, je lepsi pouzit rovnou MCU s podporou USB - u profesionalnich zarizeni jednoznacne, u hobby konstrukci zalezi na tom, kolik casu
chcete/muzete stravit naucenim se prace s USB na dane platforme
ci prechodu na jiny typ MCU. Pro me vlastni hobby zarizeni jsem
sel cestou nejmensiho odporu - tj. na konfiguracni konektor je
vyvedeno ISP a USART (bez napetoveho prevodniku) a k tomu mam
jeden kabel s FTDI 2232 modulem, se kterym se da programovat i komunikovat. S USB jsem mirne experimentoval, ale
zatim jsem nedelal vec, kde by to bylo opravdu potreba kvuli datove propustnosti.
Protoze mam elektroniku jako konicek, nemusim ruzne predpisy resit, ale dovedu si predstavit, ze byrokraticka buzerace v teto oblasti nezaostava a male vyvojarske firmy to maji tezke...

Souhlasim ale s Prog0el, ze pro vyuku
je treba zacit od jednodussiho a nejjednodussi cesta, jak USART dnes
pripojit k PC je pres USB prevodnik FTDI (ci jiny).
Hnz2 | 85.71.231.*14.4.2016 17:13
Osobně vidím celou problematiku z pohledu vývojáře embedded systémů. Protože se už skoro 8 let živím vývojem měřící techniky.

Použití FTDI má určitě význam ve starších projektech/produktech které se nevyplatí redesignovat. V nových projektech jako rozhraní pro PC nemá co pohledávat. To mi nikdo nevymluví. Vždyť za cenu FTDI je možné koupit Cortex M0 i s USB periferii. A to FT232RL stojí mírně nad 30CZK.

ESP8266 je hezká levná hračka pro amatéry. Komerční produkt na něm ale postavit nelze, pokud člověk neplánuje prodat více než 100 000ks přístrojů s ESP8266. ESP8266 totiž není licenčně ošetřené a nákup potřebného IP (Intellectual property) není pro menši firmu finančně únosné. Stejné je to i s ESP32. Tam je to ještě umocněno mizernou podporou ze strany Espressif. To je důvod proč v aktuálně rozpracovaném projektu používáme CC3200 od TI, které bude mít brzo vylepšené nástupce.

I když ono je to vlastně jedno. Od půlky roku 2016 začíná platit "Nový legislativní rámec". Jeho hlavním úkolem je zřejmě zlikvidovat menší výrobce elektroniky v ČR. Legálně v podstatě neumožní vyrábět elektroniku v menších sériích díky absolutně nesmyslným požadavkům. To by bylo na delší povídání...
Prog0el | E-mail14.4.2016 13:43
Obecně nejsem zastáncem zastaralostí, ale použití sériové linky při debuggování se mi mnohokrát osvědčilo pro svou jednoduchost. V případě standalone zařízení mám rozhraní většinou použito ke konfiguraci parametrů, které za celou existenci zařízení příliš často neměníte a řešení s použitím FTDI by nebylo ekonomické.
Ve věci vývojové platformy Arduino zastávám ryze neutrální názor, který se asi nejvíce shoduje s uživatelem Jiri P., tedy, že je na každém, zda se více zaměří na HW či SW mikrokontrolérů, nicméně při intenzivnějším studování mikroprocesorové techniky vesměs každý dospěje k názoru, že je nutné znát i HW pro který programujeme. Pokud by ovšem někdo chtěl zpochybňovat USART v 21. století, pak mám dva příklady, které dokládají, že tomu tak není. Pro ten první nemusím chodit daleko a je jím samotné Arduino. Tím druhým je fenomén levného Wi-Fi modulu ESP8266, který po zmíněném rozhraní komunikuje. Jsem si plně vědom existence rozhraní JTAG či DebugWIRE, avšak pro začátečníka plně postačuje použití rozhraní USART. Důvodem, proč jsem mnohdy šel s popisem rozhraní více do hloubky nebyl pouze fakt, že tyto informace mohou být prospěšné při emulování rozhraní, ale také proto, že v nastávajících dílech jistě neopomenu sběrnici I2C, která má s USARTem společný základní princip. Pokud se snažím někomu něco vysvětlit, pak postupuji tak, aby si jednotlivé celky mohl myšleně spojit a uvažovat i o složitém systému jako funkčním bloku složeném z jednoduchých součástí, které mezi sebou mají jisté logické vazby.
Má odpověď o masochismu v případě použití převodníku USB<->RS232 byla myšlena jako nadsázka a současné uklidnění uživatele "Dilinki", že "může být i hůř". Tímto tématem jsem se nezabýval v článku záměrně, jelikož by mohli čtenáři, kteří začínají s AVR nabýt dojmu, že není USART tak jednoduchý, jak jsem prezentoval v úvodu, což by mne mrzelo.
Jako obvykle děkuji za konstruktivní rady a zpětnou vazbu na moji práci.
Jiri P. | 147.231.28.*13.4.2016 11:40
Hnz2: Jasne, zvlast pokud se pouzivaji 32-bity s HW podporou USB, tak neni treba jit pres FTDI, na druhe strane USB protokol neni uplne jednoducha vec a pro zacatecniky, pro nez tento serial je urcen, je urcite snazsi zacit s USARTem a 8-bitaky.
Spousta zarizeni s MCU take neni urcena jako periferie k pocitaci, ale pro samostatny provoz. Pritom USART se hodi pro ladeni programu, takze FTDI nemusi byt v zarizeni,
ale v externim prevodniku a proc pak pridavat do firmwaru navic podporu USB, ktera by se vyuzila jen pri tom ladeni?
Dilinky | 185.19.59.*13.4.2016 10:06
Ale ja tomu rozumiem. Aj chapem zameraniu clanku ale bez urazky naozaj si myslis ze je dobre riesenie pouzivat rs232? Nedaj boze + prevodnik? To si robis srandu alebo si niejde "prevzal" postup a neuvazoval ze hej sme v 21 storoci a tak nieak uz ani tie pc nemaju rs232 tak standardne ako okolo roku 2000. Inak o Tom arduine ziavne nemas velke info. Nikto nepovedal ze to musis programovat Len tak ako sa to pose v navode. Kludne si pre arduino vyvijas v com chces a ako chces. Arduino je v podstate " velmy lacny" kit alebo programator pre atmel.Clanok dobry to je fakt ale to riesenie rs232/je take dooost napixu
Hnz2 | 85.71.231.*12.4.2016 19:04
Prog0el: tak trochu nechápu, co je masochistického na tom udělat si převodník z USB na RS232. Navrhnout vlastní design a napsat firmware není více práce než na 1/2 dne.
A vůbec. Vykvajzněte se už na použití FTDIček. Vždyť je tolik krásných MCU s integrovanou USB periferii. FTDI má snad ještě snad význam v JTAGu/SWD, ale jinak je to přežitek.
Jiri P. | 147.231.28.*12.4.2016 15:48
Dilinky:
Jde o to, jaky ma ctenar cil - pokud je cilem co nejdriv neco naprogramovat a odladit a nemuset se starat o hardware, je Arduino a jeho knihovny prima. Pokud je cilem
se naucit programovat MCU na nizke urovni - primo prace s jeho registry a periferiemi, ne bastleni aplikaci v Pythonu nad hotovymi hardware abstrahujicimi knihovnami,
tak se driv nebo pozdeji stejne musi o hardwaru neco naucit, a to se clovek nauci nejlepe tak, ze si neco jednoducheho sestavi ze soucastek.
Prog0el | E-mail12.4.2016 15:41
Dilinky:
Kdybych byl správným masochistou, pak nabádám ke stavbě vlastního USB<->RS232 převodníku :D
Dilinky | 185.19.59.*12.4.2016 14:46
A co takto usetrit tieto UberCool feature ako home-made prevodnik a RS-232 a jednoducho napisat. Hej kupte si arduino tam mate Atmel mate to na dosticke je k tomu USB a ma to nieake tie piny. A ano ten Atmel samozrejme vies vymenit keby cosi ;) Na zaciatok to usetry asi tak 150hodin bastlenia a testovania preco mi to do prdele nejde a mozes rovno zacat programovat :D

Stránky: 1 2