Zpět na seznam článků     Číst komentáře (22)     Verze pro tisk

Soutěž Milion za milion byla fraška

Autor: Emkei   
14.2.2011

Pokusili jsme se zmanipulovat další soutěž, na vítěze tentokrát nečekala výhra o nic menší než rovný milion Korun. Jak jsme postupovali a především dopadli, se dozvíte právě v tomto článku.


Stream.czMožná si ještě vzpomínáte na nedávnou soutěž internetové televize Stream.cz, která vybízela návštěvníky tohoto portálu k publikaci originálních videí, přičemž majiteli toho, které zhlédne minimálně milion uživatelů, vyplatí jako odměnu rovný milion Korun. Soutěž trvala od 1. května do 5. prosince, tedy více jak sedm měsíců a zapojilo se do ní na pět tisíc uživatelských videí.

Abyste se mohli zapojit do soutěže, museli jste se nejprve na Stream.cz zaregistrovat, tedy zřídit nebo vlastnit účet u české Internetové jedničky Seznam.cz a mít v profilu vyplněny pravdivé informace o své osobě. Při nahrání videa jste následně měli možnost zapojit se do soutěže, přičemž jste museli být kdykoliv schopni dokázat vlastnické právo k publikovanému videu. Jakmile video prošlo schvalovacím procesem Streamu, nebránilo vám již "nic" v cestě za vysněným milionem.

Do statistik zhlédnutí vašeho videa se započítávaly pouze přístupy z českých a slovenských IP adres, a to systémem 1 UIP = +1 zhlédnutí za 24 hodin. Sám jsem neměl nikdy v úmyslu se soutěže účastnit, několik dní před ukončením soutěže mě ovšem napadl experiment, který dal vzniknout tomuto článku. Natočil jsme svým mobilním telefonem čtrnáct vteřin záznamu okolí jedné brněnské outdoor párty a přihlásil jej do soutěže. V profilu jsem uvedl pravdivé údaje, a tak bylo mé video druhý den bez problému schváleno, přestože se jednalo o naprostou hloupost, která logicky neměla šanci v soutěži uspět. Jelikož pravidla soutěže nezakazovala oslovovat lidi prostřednictvím e-mailu, rozhodl jsem se vytvořit e-mailovou zprávu s odkazem na toto video a tu odeslat na více jak 1,3 milionu unikátních česko-slovenských e-mailových adres. Aby e-mail neporušoval pravidla soutěže (nezneužíval moderních technologií a nepřiváděl návštěvníky videa v omyl), jasně jsem v těle zprávy uvedl, že kliknutím na odkaz bude čitatel přesměrován na video a zprávu jsem odesílal z reálné e-mailové adresy mazlik369@seznam.cz, pod kterou jsem zmíněné video rovněž publikoval. E-mail byl navíc koncipován tak, aby ze strany ÚOOÚ nemohl být identifikován jako spam a neporušoval tak zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Nejednalo se totiž o obchodní sdělení a zpráva obsahovalo vyjma jediné věty upozorňující na video pouze hypertextový odkaz, což zákon umožňuje.

Čtyři dny před ukončením soutěže, kdy už bylo rozhodnuto a nebylo co pokazit, jsem začal s rozesíláním. Po několika hodinách bylo hotovo a hned druhý den začaly bleskovým tempem naskakovat statistiky zhlédnutí tohoto videa. Po jediném týdnu video zhlédlo na čtvrt milionu lidí, bylo tedy jasné, že pokud by někdo podobný kousek nebral pouze jako experiment a začal s ním ihned po vyhlášení soutěže, milion by vyhrál zhruba za měsíc a zbylých šest měsíců by už jen přemýšlel, jak jej utratí. To zní více než lákavě a jelikož i za méně než milion zhlédnutí se udělovaly finanční odměny, tak zhodnocení vynaloženého úsilí by bylo nad očekávání vysoké.

Zajímavé bylo rovněž číst si reakce lidí na zaslaný e-mail. K mému překvapení se nejednalo výlučně o vulgární kritiku, našli se i tací, kteří originalitu nápadu ocenili nebo se chtěli seznámit s uživatelem mazlik369. Na dlouhé nudné večery bylo jednoduše co dělat, neboť v neomezené schránce na Seznamu se již po několika dnech nashromáždilo tisíce odpovědí.

Po týdnu, tedy dovršení soutěže Milion za milion, přišla nečekaná reakce, Seznam.cz bez udání důvodu zablokoval schránku mazlik369, což jsem, přiznávám, nečekal. Předpoklad byl takový, že Stream.cz video ze soutěže vyřadí, já budu žádat vysvětlení, neboť doložím, že nedošlo k porušení žádného z pravidel a z celé této komunikace vznikne zajímavý článek na téma legální mass mailing uplatněný v soutěžích. Kontaktoval jsem proto technickou podporu s žádostí o vysvětlení. Ta mi sdělila, že účet byl zablokován z důvodu zneužití schránky k rozesílání spamu. Vysvětlil jsem tedy, že k ničemu takovému nedošlo a odvolával jsem se na příslušný zákon. K vytěžování serverů Seznamu rovněž nedošlo, neboť všechny e-maily byly odesílány z jiného serveru a se schránkou je pojila pouze adresa odesílatele. Technik na druhé straně tedy slíbil předání mé stížnosti právnímu oddělení Seznamu a zaslání vyjádření, k ničemu takovému však pochopitelně ani po několika týdnech nedošlo.

Uběhlo opět pár prosincových dní a ozval se již i server Stream.cz, na jehož reakci jsem nedočkavě čekal. Zavolal mi kdosi jejich jménem a informoval mě o tom, že mé video bylo ze soutěže vyřazeno z důvodů porušení pravidel. Když jsem chtěl znát konkrétní část pravidel, kterou jsem porušil, byl jsem odkázán na odstavec, který nedovoloval zneužívat technologie a klamat diváky. Jelikož jsem se ničeho takového nedopustil, viz odstavce výše, upozornil jsem osobu na chystaný článek a požadoval jsem písemné vyjádření Streamu, proč bylo mé video ze soutěže vyřazeno. To očividně mladý hlas na druhé straně telefonu zaskočilo, začal mi líčit, že by mě spíš měla zajímat udání, která někteří neznalí zákona podali u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Vysvětlil jsem mu, že nejsem takový hlupák, abych rozeslal přes milion e-mailu a neznal přitom zákony, které se takového jednání týkají a že požaduji nikoliv ústní, ale písemné vyjádření Streamu, proč bylo toto video ze soutěže vyřazeno. Jelikož i Stream z logických důvodů toto vyjádření neposlal, urgoval jsem je postupně ještě dvěma e-mailovými zprávami. Ani na ty se mi ovšem nedostalo odpovědi.

Experiment se tedy z mého pohledu vydařil. Proč Seznam i Stream.cz neposlali žádné vyjádření, a to ani po několika týdnech a opakovaném urgování? Museli by totiž přiznat, že k žádnému zneužití účtu nebo porušení pravidel nedošlo, vše bylo navíc v mezích zákona. Jak se postupně ukázalo, hromadné maily k propagaci svých videí používali i jiní, včetně samotného vítěze celé soutěže, možná právě proto neproběhlo žádné pompézní vyhlašování výsledků a vše se jako správná fraška zametlo pod koberec. Aneb, být ještě o kousek drzejší, zrealizoval bych tuto akci nikoliv jako experiment 4 dny před koncem, nýbrž 4 dny po zahájení soutěže a v případě diskvalifikace bych založil obdobu stránek mysenevzdame.cz, což by byl pro Stream.cz pravděpodobně nejbláznivější mediální paradox letošního roku.


Líbil se Vám článek?
Budeme potěšeni, pokud vás zaujme také reklamní nabídka

Social Bookmarking

     





Hodnocení/Hlasovalo: 1.58/103

1  2  3  4  5    
(známkování jako ve škole)