Zpět na seznam článků     Číst komentáře (32)     Verze pro tisk

Zabezpečení vozidel 2.díl

Autor: Van_Pr0meTheus   
15.2.2007

Takze v dalsim dile se budeme zabyvat jak obejit elektronicke zabezpecovaci prvky jako autoalarmy, ruzna cidla, imobilizery a lokalizacni systemy.



Takze v dalsim dile se budeme zabyvat jak obejit elektronicke zabezpecovaci prvky jako autoalarmy, ruzna cidla, imobilizery a lokalizacni systemy.

Autoalarm

Nejprve si vysvetlime co je to vlastne autoalarm.
Autoalarm je elektronicke zarizeni ktere slouzi k zabezpeceni vozidla a upozorneni okoli vozu nebo majitele o prave probihajici kradezi. V zasade se deli na jednocestne, dvoucestne a GSM alarmy.
Picturez: Motorky a ŘJ centralu, Ridici jednotka alarmu, Streva dveri.

Jednocestne - Jsou to takove klasicke alarmy ktere urcite vsichni znate. Obvykle mate klic se tremi tlacitky a klicem ovladate jak alarm tak serva centralu. Proste zamknout, odemknout, otevrit kufr. Daji se na ne obvykle pripojit ruzna cidla. Pouzivaji se velmi casto.

Dvoucestne - Slozitejsi a drazsi alarmy ktere uz maji mnohem vice funkci nez klasicke. Jde o to ze mate takovy maly pager ktery komunikuje s vozem a kdyz nekdo treba otevre dvere tak vam vuz posle zpravu ktera vas obeznami se situaci.
Umoznuji funkce jako dalkovy start, dalkova kontrola, kontrola zamknuti vozu etc. Jejich nevyhodou je ze maji omezeny dosah (obvykle jen nekolik set metru). Pouzivaji se malo, obvykle na novejsich a drazsich vozech. Dvoucestne dalkove ovladani.

GSM Alarm - Je v podstate stejny jako dvoucestny alarm s tim rozdilem ze neni omezen vzdalenosti ovladace (mobilniho telefonu) od vozu ale je omezen signalem GSM. Tyto alarmy umoznuji pokrocile funkce jako dalkove odpojeni danneho elektrickeho obvodu (napr. palivove cerpadlo), komunikaci s posadkou vozu, zaslani sms nebo hovoru pri pruniku do vozu etc.

Cidla alarmu - Kazdy alarm ma na sobe napojena ruzna cidla. Minimalne je to senzor otevreni dveri. Dalsi jsou pak - ultrazvukovy senzor nebo mikrovlny snimac (ochrana interieru a bezprostředního okoli vozu), prostorove cidlo do garaze, senzor rozbiti oken, kapotovy snimac, snímač naklonu, otresovy senzor a jine.

Takze jak vidite zadna sranda. A jaka je moznost to obejit?

Jednocestny autoalarm

Pokud jde o normalni vuz stredni kategorie muzeme predpokladat ze ma vuz klasicky jednocestny alarm pripadne kapotove cidlo.
Vetsina vozu ktere maji alarmy nemaji ani napojene vsechny cidla protoze majitel o nich obvykle nevi a autoelektrikarum se to nechce napojovat tak to proste nejak slataji at to houka, otevira a blika a hotovo. A to nejsou zadne vyjimecne pripady. Divili by ste jak se tohle deje casto...
Cidla vsak muzou byt napojeny vsechny proto radeji pocitejte s nejhorsim.

Ale zpatky k tematu. V zasade jsou vetsinou tri cesty.
Zaprve je mozne pouzit scanner ( Scanner-video za foto a video patri diky 2 ..::NemoSVK::..).
Tyto zarizeni jsou ale velmi drahe, takze se moc nepouzivaji.
Co tedy druha cesta? Tady uz je to trosku slozitejsi. Jde o to ze se zlodej dostane do motoroveho prostoru. Nejcasteji se pres saci otvor v masce vytahne pojistka proti otevreni vhodnym nastrojem (neni to nic tezkeho...) a pak se starym dobrym kamaradem pacidlem otevre kapota.
Pacidlo se vlozi doprostred do mist kde je zamek. Opravdu je to bezhlucne a snadne. Pritom je treba pamatovat na dve veci: kapotovy spinac a otresove cidlo.
S autem by se nemelo zbytecne hybat melo by se jednat opatrne.
Pokud jde o kapotovy snimac, nejlepsi je ho pridrzet vhodnym nastrojem a po otevreni kapoty jej odstranit. Kdyz se nahodou spusti alarm je dobre co jak nejrychleji odpojit jednu z techto veci: autobaterie (desitka klic a vytahnout svorku nebo vyskubnout drat), sirena, ridici jednotka alarmu, pripadne zalozni baterii alarmu. Velmi casto je mozne se k nekterym s techto veci dostat i ze spodu (napr: sirena), takze nejprve se zlodej pokusi vlezt pod vuz a odpojit co jde a co nejde to znicit dusikem;-) BTW dusik je velmi pouzivany a dulezity.
Po kontrole jestli je vsechno spravne odpojene muze zlodej do auta.

Jeste bych dodal takovou perlicku. Pokud se nekdo dostane at uz jakymkoliv zpusobem k ridici jednotce alarmu pripadne centralu, neni nic jednodussiho nez napichnout svorky ktere vedou k RJ a zkusit je spojit s kostrou automobilu jednotlive svorky.
Je zvlastni ze vetsina spotrebicu ve vozidle je ovladana proudovym kabelem ale alarmy a centraly byvaji casto ovladane pres kostru. Je mozne take svorky napojit na staly proud ale je treba dbat zvysene opatrnosti aby se jednotka nespalila. Pokud se spoji spravny drat a uzavre se obvod centralu, auto hezky zapipa a je otevreno:-). Na tohle bohuzel nejde udelat navod protoze kazde auto, kazdy alarm a kazde zapojeni je jine takze si musite zjistit konkretni pripad a informovat se, nebo pouzit metodu pokus omyl(ale at to neznicite!).

Jeste zminim treti cestu jak odstavit alarm ale ta je trosku drevorubecka ale o to vice zabavna.
Jde o to ze se alarmy nekdy spousti samovolne urcite to znate. Mno a zlodej misto toho abyse snazil alarm nespustit tak jednodusse mlati do auta tak dlouho dokud se alarm nespusti. Pak se jen nekde schovat. Tohle parkrat zopakuje a pokud je noc a majitel musi kazdou chvili vypinat alarm verte mi ze ho po case deaktivuje;-)
No to jsou cunarny co?

Dvoucestny autoalarm

U dvoucestnych alarmu je situace o to slozitejsi ze se nesmi spustit alarm pokud je majitel v dosahu. V pripade ze ma vuz dvoucestny alarm je postup stejny jako pri jednocestnem ale pokud je majitel nekde blizko tak je treba byt velmi opatrny.
Co nejvice cidel se odpoji zveknu a pak teprve otevre kapota. Jinak je to defakto to same.

Nekdy muze stacit vuz nadzvednout nad uhel 45 stupnu. Vuz si mysli ze je odtahovan a vypne alarm, je to vsak malo caste a vubec bych na to nespolehal. Kdyz se dostanete pod auto zkuste se podivat jestli neni nekde pod autem takova mala krabicka ke ktere vedou dva draty. Je to pozarni cidlo. Kdyz zacne auto horet tak toto cidlo zajisti ze se otevrou vsechny dvere.
Kdyz se nahreje zapalovacem, mely by se otevrit dvere a deaktivovat alarm. To je taky velmi vzacne.

Takze je oteverena kapota. Ted se jednoduse odpoji baterie. Jestli najdete ridici jednotku alarmu tak se cviknou vsechny draty co k ni vedou. Pak se pripoji baterie a muze se auto otevrit.

GSM autoalarm

U GSM alarmu je nejlepsi mit GSM rusicku a pak je postup stejny jako u jednodussich alarmu.

Imobilizer

Co se tyce imobilizeru to uz je trosku orisek.Je to vlastne elektronicky rizene relatko ktere spina a rozepina obvody. vetsinou odpojuje palivove cerpadlo a starter ale ne vzdy!
Imobilizer zabranuje nastartovani okopirovanym klicem. Jednodusse receno aji kdyz si zkopirujete originalni klic tak pouze otevrete auto ale nenastartujete. Je to tim ze v klicku je specialni cip, ktery se overuje elektromagneticky.
Videl jsem zarizeni ktere tento cip napodobovaly ale k tomu se nejspise taky nedostanete.

A zase jsou minimalne tri cesty jak imobilizer obejit.
Prvni je ze ho zlodej najde (umisteni najdete v servisni prirucce, ale obvykle je pod palubovkou) a jednouduse prerusi draty na vstupy i vystupy, vyhodi ho a draty natvrdo spoji.
Druha cesta je ta ze se napichne drat na spinaci skrinku a imobilizer se obejde tak ze se vyvedou draty ze staleho proudu a ze starteru a ty se napoji primo na pojistky. Obvkyle je jeste nutne zapojit palivove cerpadlo. To se da vyresit externim dratem ktery se napoji primo (k tomuto je nutna servisni prirucka k danemu vozu). Tato metoda nemusi fungovat protoze nikdy nevite ktere obvody ma vuz rozpinane. Je to velmi slozite a casove narocne!

Podle me nejcistejsi zpusob je pouzit notebook a kabel pro pripojeni do vozu. Jde o to ze novejsi vozy (napr: SuperB, Octavia II, novejsi BMW a VW) jsou rizeny komletne elektronicky.
To znamena ze cele auto od svetel az po budiky muzete ovladat pres PC. Ve vozidle je nekolik ridicich jednotek (v zavislosti na vybave cca 5 - 60) a ty spolu na vzajem komunikuji.
Nas zajima hlavne ridici jednotka imobilizeru. Tato jednotka se jednoduse vypne a je po zabezpeceni. Jak jednoduche az sproste ze? Problem je v tom ze aby s vami auto komunikovalo je nutne zapnout zapalovani. To je mozne bud falesnym klicem, bumkeyem, okopirovanym klicem podle zamku dveri etc.
Tuto metodu jsem zkousel v servisnich podminkach a verte mi ze po tomto zasahu jsem Ocatvii II nastartoval dratkama:-).
Kdyz si vsechno predem pripravite tak vam to nebude trvat dele nez 1 minutu. Ja jsem to zvaldl za 40 sekund ale verim ze kdyby se prepsal software tak by to slo i rychleji...

U starších vozu u kterých není imobilizér namontovany dodatecne staci vymenit celou ridici jednotku a nastartovat vasim klicem, který muzete upravit třeba v bumpkey s cipem.
Ale myslim ze staci origos klic jen prilozit při startovani treba falešným klicem.

GPS lokator

GPS Lokator je vlastne takovy telefon z GPSkou. Tyto zarizeni slouzi k presnemu zamereni odcizeneho vozidla pomoci GPS.
Samotna GPS by ale nestacila proto ma i GSM modul ktery pracuje na 900/1800MHz.GPS lokalizatace, ŘJ GPS systemu

Kdyz chcete vozidlo najit staci jen zavolat polici v pripade odcizeni nebo se pripojit na net a prihlasit se ke svemu profilu. Centralni server sluzby vysle signal k vozidlu. Vozidlo jej prijme a zkontroluje souradnice z GPS. Ty ulozi a odesle jej pres SMS nebo GPRS zpet na server. Ten informace zpracuje a zobrazi vozidlo na mape.
Modul taky muze odeslat SMS zpravu primo majiteli. Pokud je modul napojeny na snimace muze se zobrazit treba aktualni rychlost. Tyto zarizeni se pouzavji pouze v drahych vozech protoze je nutne platit mesicni poplatky a modul samotny stoji cca 40 000,- takze ho nehledejte na Felde;-).
Na modul muzou byt napojeny take ruzne obvody ktere je mozno vypnout pomoci SMS kterou poslete vozidlu. Takze v praxi to vypada tak ze se vam nekdo snazi ukrast auto, vam to posle zpavu nebo volani a navic vuz alarmuje policii.
Vy, policie nebo poskytovatel sluzby pak muze na dalku opojit treba palivove cerpadlo takze se auto zastavi a nikam nejede a navic za chvili prijede policie.

A jak se to da obejit???

Kazdeho z vas urcite napadla GSM rusicka. To by vuz nemohl odeslat signal o poloze a ani by nikdo nemohl odpojit zadny obvod a vy byste meli volnou cestu. Mate pravdu ale ne tak docela.
Toto se da vyuzit jen na velmi malem poctu vozu protoze vetsina tech novejsich ma jeste NMT modul takze kdyz nefunguje GSM tak funguje NMT na 400MHz.
Muzete zkusit rusit i NMT ale to uz je moc slozite. Takze v prvni rade se odpoji antena. Modul na ni muze byt napojeny a takto se prinejmensim snizi signal. Vytahnete telefon a zjsitete kteri operatori maji v danem miste pokryti. Pokud ani jeden mate velkou nadeji ze auto nebude se serverem komunikovat.
Jinak nejjednodussi je najit stenici a nastrikat na ni dusik nebo ji jinak zlikvidovat. Pokusim se pro vas zjistit kde stenice byvaji nejcasteji a pak taky nejake foto ale to az casem.

Tento clanek slouzi jen a pouze pro studijni ucely. V pripade jakehokoliv zneuziti se vzdavam odpovednosti.
--Van_Pr0metheus--

Líbil se Vám článek?
Budeme potěšeni, pokud vás zaujme také reklamní nabídka

Social Bookmarking

     





Hodnocení/Hlasovalo: 2.38/78

1  2  3  4  5    
(známkování jako ve škole)